Liebe AG,
wie im Frühjahr in Lüneburg besprochen wollen Shintaro Miyazaki, Sebastian Schwesinger und ich gerne die nächste AG Tagung in Basel an der HGK FHNW ausrichten. Shintaro und ich arbeiten dort am Institut Experimentelle Design- und Medienkulturen mit dem Critical Media Lab. Eine Grundfinanzierung ist inzwischen gesichert, aber zur Aufbesserung des Budgets speziell für Reisemittel für NachwuchswissenschaftlerInnen bereiten wir gerade einen Antrag auf Durchführung eines ‘international exploratory workshops’ beim SNF vor, der bis zum 7.10. eingereicht werden muss. Die Antragsstellung muss bei diesem Format auf Englisch geschehen und wir würden auch gerne ein oder zwei internationale Gäste einladen. Insofern ist es nicht unwahrscheinlich, dass die Workshop-Sprache Englisch sein wird. Das Format bedingt es auch, dass wir die Tagung als ein Kooperationsprojekt des Critical Media Labs mit der AG darstellen würden, da es bei diesem Programm vor allem um internationale Zusammenarbeit zur Erkundung aktueller Forschungsfragen und zukünftiger Projektkooperationen geht.
Unten stehend findet Ihr einen Entwurf des Themas und möglicher Beitragsfelder sowie drei verschiedene mögliche Daten. Für beide Punkte würden wir Euch gerne kurzfristig um Rückmeldung bitten. Falls es ein Treffen im Rahmen der GfM-Tagung gibt oder einige von Euch sich einfach so begegnen, wäre das natürlich auch eine Gelegenheit kurz darüber zu sprechen. Einsendeschluss für unseren Antrag ist wie gesagt der 7.10.
Vielen Dank und herzliche Grüße auch im Namen von Shintaro und Sebastian,
Felix
3./4.3.
10./11.3.
17./18.3.
Sounding out the Anthropocene
Investigating Sonic Media Ecologies
The past years have witnessed a shift in media and cultural theory towards an ecological understanding of human and non-human media cultures (Fuller, Hörl, Parikka). Man-made technological infrastructures reshaped the planet earth to an extent that geologists determined a new geological era: the Anthropocene (Crutzen). Conversely, this draws attention to non-human actors, perspectives and ecosystems of animals, insects or machines. The material conditions of possibility of historical and contemporary media cultures and their operations and emissions have strong environmental consequences. An ecological approach entails investigations of actors and their interrelations with their respective environments in a rather biological understanding as well as in cybernetic and system-theoretical contexts. Authors like Douglas Kahn pioneer in including sound in accounts of contemporary media ecologies on a global scale (Kahn). An ecological and posthuman approach to auditory media cultures might consequently be fruitful in order to develop understandings of sonic phenomena and contemporary culture and society further in their interdependence with geophysical and technological structures. In this exploratory workshop we want to probe media ecological understandings of sound phenomena and extend the spectrum of media-oriented Sound Studies concerning theory and subject area.
To this end we will include keynote lectures by proponents of media ecological research perspectives, working sessions on the basis of texts and examples and live demonstrations of media settings at the CML as complements to conventional conference talks.
The workshop strives to work on the following issues and welcomes contributions that relate to one or several of these aspects:
- sonic ecosystems: auditory media cultures approached in ecological terms
- sound and the sensorium: hearing and sound sensors in relation to other senses and sensing devices
- the critical potential of sound: sonically challenged notions of space and time (atmospheres, urban space, rhythmicity, deep time)
- sounds of the Anthropocene: analyses of concrete encounters and experiences with sonic infrastructures or infrastructural sounds
- excavating sonic design practices: case studies of sound design processes that contribute to shaping our soundscape
- broadening the spectrum: how do nonhuman sounds and signals challenge our understanding of sound and hearing?
- transgressing the audible: models and practices of mediation of sound in multimedia ecosystems
- sonic experimental systems: simulations, modellings, auralisations and their relation to the world
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